Μια κοινωνική δεξιότητα είναι οποιαδήποτε ικανότητα η οποία διευκολύνει την αλληλεπίδραση και την επικοινωνία με τους άλλους. Οι κοινωνικοί κανόνες και σχέσεις που δημιουργούνται, γνωστοποιούνται με λεκτικούς και μη λεκτικούς τρόπους. Η διαδικασία της εκμάθησης αυτών των δεξιοτήτων ονομάζεται κοινωνικοποίηση. Για την κοινωνικοποίηση, οι διαπροσωπικές δεξιότητες είναι απαραίτητες για να αναπτύξουμε υγιές σχέσεις. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις φυσιολογικές αναπτυξιακές δεξιότητες που σε διαφορετικές ηλικιακές ομάδες, ώστε να μπορούμε να προσδιορίσουμε πότε να αναζητήσουμε βοήθεια.

Σε γενικές γραμμές, τα παιδιά έχουν αναπτύξει τις κοινωνικές δεξιότητες σε αυτές τις ηλικίες: 

  • 2 έως 3 ετών: το παιδί είναι ικανό να επιδιώξει την προσοχή των άλλων, να ξεκινήσει την κοινωνική επαφή με τους άλλους λεκτικά λέγοντας "Γεια" και φυσικά, εκφράζεται εξωλεκτικά λ.χ., αλλάζει εκφράσεις στο πρόσωπο,
    έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται την σειρά μιας συζήτησης και γελά με ανόητα αντικείμενα και γεγονότα.
  • 3 έως 4 ετών, είναι σε θέση να περιμένει τη σειρά του όταν παίζει  παιχνίδια, αντιμετωπίζει μια κούκλα ή ένα λούτρινο ζωάκι σαν να είναι ζωντανό, και ξεκινά  λεκτική επικοινωνία με πραγματικές λέξεις.
  • 4 έως 5 ετών, είναι σε θέση να δείξει περισσότερη συνεργασία με άλλα παιδιά, χρησιμοποιεί άμεσα αιτήματα όπως το "σταμάτα", να παίζει παιχνίδι ρόλων όπως τη μαμά ή τον μπαμπά στο παιχνίδι φαντασίας.
  • 5 έως 6 ετών: είναι σε θέση να ευχαριστήσει τους φίλους, λέι "λυπάμαι", "παρακαλώ" και "ευχαριστώ", χρησημοποιεί  στρατηγική στις διαπραγματεύσεις, παίζει ανταγωνιστικά παιχνίδια , και να κατανοήσει πότε ένα παιχνίδι είναι δίκαιο.
  • 6 έως 7 ετών, είναι σε θέση να συμπάσχει με τους άλλους,  να μοιράζεται, ναχρησημοποιεί σωσά στάσεις του σώματος και τις χειρονομίες για να εκφραστεί, περιμένει τη σειρά του, μαθαίνει να διαχειρείζεται τη ματαίωση,  παραδέχεται όταν έχει κάνει κάποιο λάθος. Αστειεύεται περισσότερο (αναπτύσσει την αίσθηση του χιούμορ) και ακούει τις απόψεις των άλλων, παίρνει μέρος ενεργά σε συζητήσεις. Σε αυτή την ηλικία όμως ακόμα δεν μπορεί να καταλάβει απόλυτα τη σαφή διαφορά ανάμεσα στο σωστό και το λάθος και χρειάζεται΄σχετική καθοδήγηση. 

Στην ομάδα μπορούν να συμμετάσχουν παιδιά με αυτισμό υψηλής λειτουργικότητας, παιδιά με ΔΕΠ-Υ, με δυσκολίες στην κοινωνική συμπεριφορά κλπ, για να βοηθηθούν να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες όπως......

  • κοινωνικούς κανόνες και όρια
  • λεκτική και εξωλεκτική αλληλεπίδραση
  • εναρξη συζήτησης, συνέχιση, διατήρηση στο θέμα, κλείσιμο
  • το μοίρασμα με τους άλλους
  • ενεργή εμπλοκή σε ομαδική δραστηριότητα
  • οργάνωση
  • ανάλυψη πρωτοβουλιών και ρόλων
  • ελέυθερη έκφραση και η υπεράσπιση ιδεών
  • διαπραγμάτευση
  • έκφραση συναισθημάτων
  • διαχείρηση ματαίωσης
  • ενσυναίσθηση
  • διαχείρηση θυμού
  • επίλυση διαφωνιών-προβλήματος-σύγκρουσης με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο
JSN Medis template designed by JoomlaShine.com